Bretonforum
Diskusjonsforum for Norsk Breton Klubb
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Kathrine Solheim Gjest
|
Skrevet: Tir 30. Nov 2004 23:28 Tittel: Stresset breton (29.11.2004 12:36) |
|
|
Hei
Vi har en bretonhann på snart åtte måneder som er veldig sosial og grei. Egentlig er han den perfekte hunden for oss, og vi tilbringer mye tid sammen med ham. Da vi fikk ham fikk vi beskjed om av erfarne hundefolk at rasen var livlig og at den trengte mye aktivisering. Så da valpen hadde roet seg hjemme hos oss og blitt trygg, begynte vi å aktivisere den på ulike måter. I tillegg har vi jo trent ham på vanlig måte.
Nå er han en kjempesnill og flink liten gutt, som stort sett er en engel å ha med å gjøre...MEN når han ser mennesker eller andre dyr blir han kjempevill. Det hender også at han stresser rundt hjemme og hopper opp på oss. Det er nesten så ille at han skader seg selv når han holder på med dette. I det siste har han også begynt å tisse inne igjen, etter å ha vært stueren i flere måneder.
For å få hjelp til å takle disse tingene tok vi kontakt med en privatlærer. Han mener at hunden virker stresset, og at dette kan ha noe med overaktivisering å gjøre. Han anbefalte oss å ta vekk hundelekene og slutte med alle aktiviterer som kan være stressende.
Jeg føler at ting har roet seg litt nå. Men jeg lurte på om det var noen der ute som har opplevd dette, og som har noen gode råd for å hjelpe oss på veien.
Vennlig hilsen Kathrine |
|
| Til Toppen |
|
 |
Håkon Hasselgård Gjest
|
Skrevet: Tir 30. Nov 2004 23:30 Tittel: RE: Stresset breton (29.11.2004 21:03) |
|
|
Hei Kathrine, du har en breton hann på 8 mnd. som du tydeligvis er godt fornøyd med. Det er et godt utgangspunkt for å arbeide videre med
å senke stressnivået på din hund.
Du skriver at dere har aktivisert den på ulike måter i tillegg til vanlig trening.
Mitt spørsmål er, "hvilke ulike måter og hva legger du i begrepet vanlig trening?"
Du sier også at du har konsultert en privatlærer som anbefaler å legge vekk leker og aktiviteter for en periode.
Uten å kjenne til hvilke aktiviter dere har drevet og hvilke leker osv dere har gitt han vil jeg si følgende:
En hund trenger generelt ikke leker.
Den trenger å føle seg som medlem i en flokk hvor den kjenner sin plass i hireakiret, det gir ro og trygghet.
Aktivitet bør den få gjennom regelmessig dressur og turer i skog og mark sammen med dere.
Hjemme når ingen aktivitet foregår bør den ligge mest mulig i ro på den plassen
dere har utpekt.
Grunnmuren i et treningsopplegg for av- stressing er daglig dressur, gå på plass, sitt, og innkalling. Under dressur må hunden konsentrere seg om fører, det legger grunnlag for samarbeid og hunden blir mentalt sliten. Gi ros i det øyeblikket den gjør ting riktig og korriger med stemme og kroppspråk når den ikke følger opp.
I familiens daglige omgang med hunden bør dere passe på at den ikke blir midtpunkt og får for mye oppmerksomhet uten at den har gjort seg fortjent til det. Når dere kommer inn så hils på hverandre før dere hilser på hunden osv. Hopper den opp så korriger med nei og la den hilse når dere sitter på huk.
Finn fram et lite teppe som dere kan flytte rundt i stuen. Dette er fra nå av hundens "av-stressingsteppe" Legg hunden der og løft den tilbake hver gang den forlater dette. Fest et tynt kobbel på den slik at den ikke får stikke seg vekk under stoler eller liknende Om dere er staere en hunden vil den etter en stund resignere. Flytt da
teppet til nye steder og forlang det samme av hunden.
Ser at dette svaret blir langt, men dette problemet opptar meg. Det er ganske vanlig og jeg har arbeidet med det på flere hunder. Samtlige har blitt svært mye bedre med opplegget.
I likhet med mennesker har hunder en medfødt terskel for stressnivå.
Genetikk kan vi ikke forandre men vi kan
arbeide med teknikker for å mestre stressnivået bedre samt å heve teskelen som utøser stress.
Lykke til.
Håkon. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kathrine Solheim Gjest
|
Skrevet: Tir 30. Nov 2004 23:32 Tittel: RE: Stresset breton (30.11.2004 14:25) |
|
|
Hei Håkon
Tusen takk for langt og nyttig svar. Vil jo gjerne gjøre alt for at hunden skal roe seg ned litt.
Hunden vår ligger mye og hviler på teppet sitt i buret om dagen. Da er han helt rolig, og han kan være rolig i flere timer. Men med en gang han kommer ut, kan han løpe flere ganger fram og tilbake i stuen. Akkurat som om han har "ladet" mens han hvilte og absolutt må få ut den overflødige energien.
Når jeg snakker om ulike aktiviteter vi har utført sammen med hunden, mener jeg blant annet godbitsøk ute og inne, turer i skogen og på fjellet og svømming.
I tillegg har vi jo lekt litt med ham, men vi har prøvd å holde det på et rolig plan helt siden han var liten. Vi har også gått på to ulike valpekurs med ham for at han skal lære å fungere sammen med andre hunder.
Den treningen jeg nevnte går mest på de øvelsene vi lærte på disse kursene. (sitt,dekk,innkalling,gå fot,kontakttrening og apportleker)
Takker for svar. Skal teste ut de metodene du anbefalte.
Hilsen Kathrine |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan starte nye temaer i dette forumet Du kan svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|